Een moderne zorgorganisatie kan tegenwoordig niet meer zonder een goed functionerende zorgcentrale. Niet alleen draagt een zorgcentrale bij aan het slimmer maken van de zorg en het vergroten van het welzijn en de veiligheid van de cliënt, ook helpt een zorgcentrale bij het oplossen van capaciteitsproblemen door het (groeiende) tekort aan zorgmedewerkers. Werken met een moderne zorgcentrale brengt wel een digitale transitie en daarmee ook een andere manier van werken met zich mee.
Digitale transitie
Het juiste gebruik van een zorgcentrale maakt de zorg slimmer en efficiënter. Maar net als voor de zorgmedewerkers is het ook voor de cliënten even wennen om mee te gaan in de digitale transitie. Sommige cliënten vinden het aanvankelijk eng om op een knopje te drukken en in het luchtledige te praten. Ook als er ineens iemand tegen ze terug gaat praten via een speaker in de muur, kan dat even wennen zijn. Zeker bij nieuwe cliënten en bij zorginstellingen die voor het eerst met een moderne zorgcentrale gaan werken, is het daarom goed om de cliënten en hun naasten zoveel mogelijk te betrekken bij de digitale transitie.
Minder zorgmedewerkers aanwezig
In eerste instantie kunnen er bij cliënten en hun naasten zorgen ontstaan over het feit dat er geen of veel minder vaak zorgmedewerkers fysiek in de woning van de cliënt aanwezig zijn. Dat is een logische gedachte natuurlijk. Wat in zulke gevallen goed helpt, is om de cliënt, familie en verwanten gewoon eens mee te laten kijken hoe het er bij de zorgcentrale aan toe gaat. Door alle betrokkenen met eigen ogen de mogelijkheden te laten zien en ervaren, ontstaat er begrip en groeit het vertrouwen in de oplossing.
Persoonlijk kennismaken
Het vertrouwen wordt verder versterkt door de cliënten en hun naasten ook persoonlijk kennis te laten maken met de zorgcentralisten. Laat ze maar zien wie de zorgcentralisten zijn, wat ze allemaal doen en hoe het proces rondom een hulpvraag van een cliënt in z’n werk gaat. Daarbij is een uitleg over slimme zorgscenario’s ook waardevol om inzichtelijk te maken dat er niet bij elke (passieve) melding onmiddellijk een zorgmedewerker nodig is. Wij zien bij veel zorginstellingen dat het actief betrekken van de cliënten en hun naasten bijdraagt aan de acceptatie van de nieuwe werkwijze.
Externe klanten
Een goed ingewerkte zorgcentrale is overigens breder in te zetten dan alleen bij de zorginstelling zelf. Wij zien steeds vaker dat ook externe initiatieven, bijvoorbeeld ouderinitiatieven en kleinschalige woonvoorzieningen, succesvol gebruikmaken van de zorgcentrale van een zorginstelling. Door deze aansluiting maken ze op eenvoudige en efficiënte wijze goede nachtzorg mogelijk, zonder dat ze zelf van alles hoeven te regelen.
Strategische partner
De meerwaarde van de zorgcentrale van Viedome zit naast hoogwaardige technologie van Mextal – de makers van Viedome – ook in het platform en in onze mensen; zorgconsulenten met verstand van de zorg. Daardoor snappen we de behoeften van de cliënt, zorgmedewerker en organisatie en kunnen we deze optimaal ondersteunen met innovatieve technologie én slimme zorgscenario’s. Zorgalarmering transformeert daarbij naar zorgondersteuning. Viedome wil dan ook het liefst als strategische partner intensief samenwerken met zorginstellingen.
Benieuwd hoe we met onze zorgcentrale de zorg bij jouw zorginstelling slimmer kunnen maken? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een demonstratie.